
Parkování
Hlavním problémem dnešních měst je, že parkování je příliš mnoho a ve většině případů je příliš levné.
Parkovací místa samozřejmě levná nejsou, jsou naopak velmi drahá. Jen stavební náklady na libovolné místo jsou většinou výrazně vyšší než hodnota na nich zaparkovaného auta.
Autor textu: Peter Bednár
NÁKLADY
Ideální parkovací stání:

Ideální cena za parkování:
0 Kč
Stavební náklady na jedno parkovací stání:
NORMY
01
Normy vyžadují pro všechny stavby povinné parkování bez ohledu na kontext, urbanistické principy a poptávku.
02
Levné parkování dotuje automobilovou dopravu na úkor všeho ostatního a promítá se do ceny všech služeb a zboží, degradace prostředí, dražšího bydlení, ztraceného času v dopravních zácpách a prodlužování výstavby.

Místa, kde se relativně dobře parkuje, například velká parkoviště u obchodních center na periferii, jsou ta, která chceme co nejrychleji opustit. Naopak ta místa, kde pobývat chceme, se vyznačují tím, že se tam parkuje extrémně špatně, anebo vůbec.

VÝMĚRA
Téměř každá česká novostavba je ve skutečnosti navržená primárně jako podzemní parkovací garáž a vše, co je nad zemí, se musí podřídit. Nemožnost postavit byty bez parkování je jednou z hlavních příčin krize bydlení. Čím menší (a levnější) byt je, tím větším dílem se na něm podílí podzemní parkování – u typického bytu parkování cca 10–30 procent z ceny. Navíc toto místo k bytu automaticky nepatří a většinou musí se koupit separátně – za parkování tak platíme dvakrát.

Dvě nové bytové výstavby, obě jsou pro podobnou příjmovou skupinu, ale rozdíl je, že česká ulice je navržená s 1,5 stáními na byt, rakouská s 0,7 auty na byt. Výhody jsou poměrně jasné, zatímco přízemí a uliční profil horní ulice tvoří neprůhledné zdi s garážemi, u dolní je v ulici celá řada obchodů, služeb a veřejné vybavenosti.

Velikost a dispozice typického českého bytu v novostavbě nevychází z představy o tom, jak dobře bydlet, vychází z geometrie povinné parkovací garáže pro 1,5 auta na byt.

Z tohoto kruhu je nutné někde vyskočit, a nejjednodušší (i když nejvíc výbušná) je právě revize parkovacích kapacit.

ŘEŠENÍ
A vyřešit se dá jednoduše, a to tržní cenou za parkování.

