PLÁN UDRŽITELNÉ MOBILITY PRAHY A OKOLÍ
Plán udržitelné mobility Prahy a okolí řeší dopravu jako celek. Neodděluje od sebe její jednotlivé druhy, ale využívá předností každého z nich a zdůrazňuje jejich provázanost. Zahrnuje dopravu automobilovou, veřejnou, pěší, cyklistickou i zásobování.
Dopravní systém Prahy obslouží každý den asi 1,8 milionu obyvatel a návštěvníků města. Každoročně síť PID přepraví 1,3 miliardy cestujících, přičemž podíly metra, tramvají a autobusů jsou podobné (okolo 30 %), následované železnicí (5 %).
Sedm strategických cílů:
1/ Zvýšení prostorové efektivity dopravy
2/ Snížení uhlíkové stopy
3/ Zvýšení výkonnosti a spolehlivosti
4/ Zvýšení bezpečnosti
5/ Zvýšení finanční udržitelnosti
6/ Zlepšení lidského zdraví
7/ Zlepšení dostupnosti dopravy
Analýza
Analýza současného stavu se zabývá souhrnem strategických dokumentů Evropské unie, České republiky i hlavního města Prahy, sběrem dat o infrastruktuře a provozu dopravy i o mobilitě uživatelů. Soustředí rovněž podněty od odborníků i veřejnosti a bere v potaz souvislost dopravy s příbuznými obory, jako je oblast životního prostředí, lidského zdraví, urbanismu či ekonomiky města.
V kontextu srovnatelných měst vyniká Praha vysokým podílem veřejné dopravy a její nízkou cenovou hladinou.
Dopravní politika
Dopravní politika je zásadní dokument Plánu. Byl schválen Radou hlavního města Prahy v září 2017 a určuje směřování mobility do roku 2030 v metropoli s přesahem do okolí. Dopravní politika je výsledkem odborné diskuze nad nejlepší možnou cestou naplnění společné vize mobility. Vznikla jako průmět názorových proudů, shrnutých do tzv. scénářů mobility (více na stranách 14–15).
Dopravní politika není jen úzce odborně přijímaný směr, představuje také společenský konsenzus s širokou podporou mezi občany i návštěvníky Prahy.
Podpora dopravní politiky
Podle kombinace vlastnictví auta, kola a předplatní jízdenky (v %).